دهکده سلامتی

روشهای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

1396/12/15 17:37
نویسنده : نوشین
49 بازدید
اشتراک گذاری

نکاتی برای مراقبت از نوزاد

 اگر به تازگی صاحب یک نوزاد کوچک و زیبا شده اید ممکن است برای شما پیش آمده باشد که در نگهداری از او دچار مشکل شوید و احتیاج به کمک پیدا کنید، چون مهم ترین مسئل پس از به دنیا آمدن نوزاد ، مراقبت از اوست. مراقبت کردن از نوزاد تازه متولد شده روش های خاصی دارد که باید حتما رعایت شود. نکاتی در مورد شستشو و بهداشت کودک همچنین مراقبت از نوزاد در برابر بیماری های عفونی و … .نوزاد

نوزاد

شما نه ماه طولانی را به انتظار نشسته اید و بالاخره نوزاد دلبند شما صحیح و سلامت در آغوش شما به خانه آمده است. شما از خوشی در آسمان ها گام برمی دارید، اگر این اولین زایمان شما بوده است، احتمالاً کمی احساس نگرانی می کنید. ناگهان شما صاحب این موجود کوچک، ظریف و حساس شده اید که برای رفع تمامی احتیاجاتش به شما چشم دارد واین مسولیت گاهی ترس آور خواهد بود. چگونه می توان از عهده این کار برآمد؟

حس مادری را بپذیرید

 

نگران نباشید. زمانیکه شما خود را با مسولیت های جدیدتان بعنوان یک مادر سازگار می کنید، این احساس هیجان کاملاً طبیعی است و نیازی به هیچگونه استرس و نگرانی نیست. با کمی آگاهی از چگونگی انجام کارها، بزودی شما مادری خواهید شد که تمامی مراقبت های اصلی را به سرعت انجام می دهید. تمامی کارهایی که برای نوزادتان انجام می دهدید از لباس پوشاندن به نوزاد و حمام کردنگرفته تا برطرف کردن تمامی نیاز هایش بزودی برای شما طبیعی شده واحساس می کنید که در سراسر زندگیتان اینکار ها را انجام داده اید.

مراقب بند ناف نوزاد باشید

در زمان بارداری، بند ناف غذا و اکسیژن را از بدن شما به جنینتان می رساند. اما درست بعد از زایمان این بند ناف با گیره ای مسدود گردیده و ارتباط جنین با بدن مادر جدا می شود، در این حالت بند ناف به شکل پوست سیاه و خشکی بنظر می رسد. این احتمالاً خوشایند بنظر نمی رسد، اما به نوزاد آسیبی نمی رساند، زیرا عصبی به آن متصل نیست، ولی پاکیزه و خشک نگه داشتن اطراف بند ناف  برای عفونی نشدن نکته بسیار مهم است. بنابراین در این حالت نوزاد را زیاد حمام نکنید تا این قسمت از پوست، کاملاً خوب شود و زایده بند ناف کاملاً از بین برود. بهبودی بند ناف معمولاً دو هفته بطول می انجامد. اگر قرمزی یا ترشح موادی را در این ناحیه مشاهده کردید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید زیرا به احتمال زیاد نشانه عفونت است.

خشک شدن بند ناف نوزاد در روز اول و دوم آغاز می شود. رنگ بند ناف ابتدا زرد است و بعد قهوه ای می شود. محل اتصال بند ناف را خشک نگه دارید اما به هیچ وجه از الکل استفاده نکرده و آن را دست کاری نکنید. 

تذکر مهم:سعی کنید پوشک نوزاد خود را پایین تر از بند ناف او ببندید تا در این حالت جریان هوا باعث سریعتر خشک شدن این قسمت شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)