دهکده سلامتی

تغذیه و سلامت كودكان

1396/12/14 14:33
نویسنده : نوشین
46 بازدید
اشتراک گذاری

به طور مسلم، بزرگ ترین آرزوی هرمادر و پدری این است كه كودكانشان، هم از رشد طبیعی برخورداربوده و سالم و شاداب باشند و هم از گزند بیماری ها درامان بمانند.

این آرزویی كاملا طبیعی و منطقی است ؛ به ویژه آنكه كودكان ، گروهی از افراد جامعه را تشكیل می دهند كه به دلایل زیر تغذیه آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است :

- چون كودكان در مرحله ی رشد سریع هستند، نیازهای تغذیه ای شان اهمیت خاصی دارد وهر نوع اختلالی كه درتغذیه ی آنان پیش آید، می تواند موجب وارد آمدن لطمات شدیدی به رشد آنان شود؛

-برخی از عوارضی كه به علت تغذیه ی غلط  در سلامت كودكان ایجاد می شود، چنانچه به سرعت درمان نگردد، جبران ناپذیر بوده و ممكن است تا آخر عمر گریبان گیر آنان باشد؛

- كودكان حساس تر و آسیب پذیرتر از بزرگسالان هستند و كمبود ها و اختلالات تغذیه ای موجب كاهش قدرت ایمنی آنان می شود، هم چنین آنها را رنجور، بیمار و ناتوان خواهد ساخت؛

-  كودكان درمرحله ی یادگیری سریع هستند و تغذیه ی ناكافی و  نامناسب می تواند قدرت یادگیری و حافظه ی آنان را تا حد قابل توجهی كاهش دهد و این امر می تواند، در آینده ، نیروی فعال جامعه را فلج كرده و خسارات عظیم و جبران ناپذیری به سلامت جامعه وارد سازد.

- بنابراین با توجه به اهمیت خاص سلامت كودكان و جایگاه مهمی كه این گروه درخانواده و جامعه دارند، لازم است به تغذیه و سلامت آنان توجه كافی مبذول شود.

- برای تشخیص این كه آیا تغذیه ی كودكانمان صحیح و مناسب است یا نه ،مهم ترین گام ، بررسی اثراتی است كه تغذیه روی سلامت آنان به جا می گذارد. با چندین معیار می توانیم به كفایت و تعادل تغذیه ی كودكان پی ببریم؛ این معیارها عبارت اند از:

- رشد؛

- وضعیت ظاهری و فیزیكی كودك؛

- قدرت یاد گیری ؛

- تحرك و شادابی ؛

- مقاومت در برابر بیماری ها .

چنانچه كودك ، لاغر و كم وزن باشد و وزن گیری منطبق با استاندارد انجام نشود، باید چاره ای موثر وعاجل اندیشید. درچنین مواردی یكی از مهم ترین اقدامات ، توجه به وضعیت تغذیه ای كودكان است. كمبودهای تغذیه ای به رشد كودكان لطمه زده و رشد آنان را دچاراختلال خواهد كرد .

بعضی ازافراد تصور می كنند، رشد قدی كودك، صرفا" یك عامل ژنتیك است و به طور كامل تحت تاثیر ارث قرار دارد. البته ارث، به طور مسلم در رشد قدی افراد موثر است؛ ولی دربسیاری از جوامع توانسته اند با تغذیه ی صحیح، كافی و متعادل و نیز ورزش مناسب و مداوم ، به رشد همگان كمك كرده و افزایش قابل توجهی در رشد قدی آنان ایجاد كنند . به طور كلی تغذیه ی كافی ، صحیح و متنوع در رشد كودكان تاثیر زیادی دارد.

دربین مواد مغذی ، عواملی كه تاثیر بیشتری در رشد دارند، عبارت اند از:

پروتئین - انرژی  - ویتامینA- ویتامینDو املاحی مانند: كلسیم ، فسفر، ید و روی .

چنانچه به منابع غذایی این عوامل توجه كنیم،  می بینیم دسترسی به آنها به طور كامل امكان پذیر و آسان است و با برنامه ریزی صحیح می توانیم دربرنامه ی غذایی روزانه ی  كودك، از این مواد به مقدار كافی استفاده كنیم .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)