دهکده سلامتی

هر آنچه که باید در رابطه با شیردهی بدانید

1398/10/22 17:16
نویسنده : نوشین
133 بازدید
اشتراک گذاری

شروع شیردهی

اولین باری که نوزادتان را در اتاق زایمان در آغوش می‌گیرید، زمان خوبی برای شروع شیردهی می‌باشد. در ابتدا بدنتان شیر مخصوصی به‌نام کلستروم تولید می‌کند که به حفاظت نوزاد در برابر عفونت‌ها کمک خواهد کرد. ۸ الی ۱۲ بار در هر ۲۴ ساعت الگوی شیردهی مناسبی است. باید هر بار که نوزادتان علائم گرسنگی را نشان می‌دهد، او را تغذیه کنید. اگر نوزادتان در خواب باشد و چهار ساعت از زمان آخرین شیردهی گذشته باشد، او را بیدار کرده و شیر دهید.

احساسات پدرها در دوران شیردهی

شیر مادر بهترین غذای برای کودکان شیرخوار است. علاوه بر این، شیردهی هزینۀ مالی ندارد، نیازی به آماده‌سازی شیر خشک یا شست‌وشوی شیشه‌شیر و باقی وسایل ندارد و راهی عالی برای شکل‌گیری پیوند عاطفی بین مادر با نوزادش است.

همچنین دوران شیردهی، رابطۀ منحصربه‌فردی را که مادر و نوزاد در حین بارداری تجربه کرده‌اند ادامه می‌دهد. اما بسیاری از تازه‌پدرها متوجه می‌شوند که پس از رسیدن و حضور نوزاد، احساسشان در مورد تغذیه با شیر مادر تغییر می‌کند.

موضوع این نیست که پدران از شیردهی و مزایای آن حمایت نمی‌کنند، بلکه فقط شیردهی باعث می‌شود آنها کمی احساس کنار گذاشته شدن و طرد شدن داشته باشند.

تعداد محققانی که اثرات شیردهی یک همسر را به عنوان مادر یک کودک روی مردان و در واقع به عنوان شوهران این خانم‌‌ها بررسی کرده‌اند زیاد نیستند، اما طبق نظر برخی از تحقیقات محدود در این زمینه، پدرهای کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، معمولاً برخی از احساسات متفاوت را تجربه می‌کنند. اگر شما هم یک تازه‌پدر باشید ممکن است:

شیردهی به کودکی با سندرم داون

شيرخوارانی که با سندرم داون به دنیا آمده‌اند به علت ضعف قدرت عضلانی در گرفتن پستان مادر و ناهماهنگی در مكيدن، بلعيدن و نفس كشيدن ممكن است هنگام شير خوردن زود خسته و يا حتی دچار حالت خفگی شوند. اما شما می‌توانید برای تشويق شيرخوار به مكيدن پستان و استفاده بهتر از شير مادر به موارد زير توجه كنيد:

با ماليدن نوک پستان به گونه و لب‌های کودک، رفلكس جست‌وجو را در او تحريک كنيد. با فرو بردن انگشت تميزتان به دهان و مالش لثه‌هایش، او می‌تواند حالت مكيدن را شروع كند

. با مالش دادن گردنش در خط وسط به طور عمودی، عمل بلعيدن تحريک خواهد شد. شيرخوار هنگام بيداری و گرسنگی در زمانی كه گريه نمی‌كند، آمادگی بيشتری برای شير خوردن دارد.

برای بيدار كردن شیرخوار می‌توانید لباس‌های اضافی‌اش را درآورید. حرف زدن با کودک، تعويض پوشک و مالش دادن كف پاهایش با صبر و حوصله نیز برای بيدار شدنش خوب است.

برای دريافت كافی شير و رشد بهتر بگذارید به دفعات مكرر و مدت بيشتر شير بخورد. برای بهتر گرفتن پستان توسط کودک، رفلكس جهش شير را تحریک کنید، یعنی ابتدا مقدار كمی شير در دهانش بدوشيد.

گرفتن پستان توسط شيرخوار به روش دانسر برای اين شيرخواران توصيه می‌شود. در این روش، نوزاد به طور صحيح و در وضعيت نشسته و روبه‌روی پستان مادر نگه داشته می‌شود و مادر چانهٔ کودک و سینهٔ خودش را مثل شکل زیر بين دو انگشت اشاره و شستش و قسمتی از كف دست خود نگه می‌دارد و به کودک شیر می‌دهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)